فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه

 کشور اوراسیایی ترکیه دارای آیین های سنتی و تاریخی غنی است. این کشور بر خلاف تصور عموم گردشگران و با وجود آنکه در همسایگی کشورهای اروپایی قرار دارد، کشوری سنتی محسوب می شود. سنت های اصیل اسلامی ریشه ی عمیقی در باورها و علایق مردمش دارد و ترک ها به دستورات دین اسلام پایبند هستند و به خصوص در مناطق مرکزی و شرقی ترکیه این امر بر روابط تجاری تاثیر فراوانی گذاشته است.

بی شک می دانید که ترکیه و شهرهای معروفش همچون استانبول و آنکارا از محبوب ترین مقصدهای سفرهای خارجی تفریح و یا کاری برای ما ایرانیان هستند. از بحث جاذبه ها و دیدنی های این کشور جذاب بگذریم، بالاخره باید با مردمش نیز در ارتباط باشیم. می دانیم که هر جامعه ای قوانین نانوشته ای دارد که با این که تلویحا به کسی گفته نمی شود اما همه انتظار دارند که مردم آن را رعایت کنند و در غیر این صورت، هر چند که مورد پیش آمدی کوچک هم باشد؛ توهین تلقی می گردد.

از این رو به نظر می رسد که آداب و رسوم مردم ترکیه را باید بشناسیم. بیش از ۹۹ درصد از مردم ترکیه را مسلمانان و ۲ دهم درصد آنان را دیگر ادیان تشکیل می دهند. می دانید که زبان رسمی این کشور ترکی استانبولی است و زبان ‌های اقلیتی چون کردی و عربی هم در برخی از نقاط آن رواج دارد.

آداب و رسوم هدیه دادن در ترکیه

در روابط و آداب کاری ترکیه، هدیه دادن هیچ جایی ندارد و برقراری رابطه معمولا در قالب غذا خوردن یا یک سفر تفریحی انجام می‌شود. با این حال اگر هدیه‌ای هم به طرف مقابل اهدا شود، مشکلی ندارد و خیلی بهتر است که این هدیه، صنایع دستی یا خوراکی‌های کشور خودتان باشد؛ اما با توجه به اینکه درصد بسیار زیادی از مردم این کشور مسلمان هستند، در انتخاب هدیه خود دقت کنید. تنها زمانی می‌توانید به فکر تهیه هدیه بیفتید که به منزل یک خانواده ترکیه‌ای دعوت شده باشید که متداول‌ترین هدیه، شیرینی و اقلام تزیینی برای خانه است. هدیه دادن گل به میزبان مرسوم نیست؛ اما در شرایط مناسب می‌توانید این کار را انجام دهید و بهتر است در این زمینه از گل‌فروشی مشاوره بگیرید. برای بچه‌های میزبان نیز می‌توانید شیرینی یا آب‌نبات گران‌‌قیمت ببرید.



آداب و رسوم غذا خوردن مردم ترکیه

·         ترک‌ها عاشق غذا خوردن هستند و بسیاری از ملاقات‌های کاری در رستوران انجام می‌شوند. صرف غذا برای این مردم زمانی مخصوص استراحت و لذت بردن از گپ و گفت‌های خوشایند است.

·         پروتکل مهمان نوازی ترک‌ها حکم می‌کند که همیشه میزبان هزینه رستوران را پرداخت کند. تقسیم کردن هزینه‌ها در ترکیه کاملاً امری بیگانه به حساب می‌آید. شاید بتوانید مؤدبانه پیشنهاد پرداخت صورت حساب را بدهید اما هرگز امکان ندارد به شما اجازه پرداخت آن را بدهند. بهترین کار، تشکری با مهربانی بوده و بهتر است چند روز بعد شما هم میزبان خود را به رستورانی به انتخاب خود دعوت کنید. بد نیست از قبل با مدیر رستوران هماهنگ کنید که از مهمانانتان هیچ هزینه‌ای تحت هیچ شرایطی دریافت نکند.

·         ترک‌ها معمولاً در کنار غذا سیگار می‌کشند و در بین غذاها نیز ممکن است برای سیگار و نوشیدنی اندکی فاصله بیندازند.

·         چای یا قهوه ترک در پایان غذاها به همراه شیرینی سرو می‌شود. قهوه ترک یک نوشیدنی ملی بوده و باید حتماً یک بار آن را امتحان کنید. می‌توانید این نوشیدنی را با شکر یا تلخ بخورید. توصیه می‌کنیم قهوه ترک را مانند قهوه‌های فوری یک جا سر نکشید و آن را به آرامی مزه مزه کنید. هرگز این قهوه‌ها را تا ته نخورید زیرا مقدار زیادی پودر قهوه در ته آن جمع شده و مزه بسیار تلخی دارد.



آداب و رسوم ازدواج در ترکیه

مراسم آشنایی و خواستگاری در ترکیه به این صورت است که ابتدا دختر و پسر با هم آشنا شده و برای ازدواج تصمیم می گیرند. سپس خانواده ها در مراسم خواستگاری با هم آشنا می شوند و در خصوص نحوه برگزاری مراسم و چند و چون آن با هم به تفاهم می رسند. در بیشتر خانواده های ترک مرد رئیس خانواده است و حتی نام خانوادگی خانم بعد از ازدواج به نام خانوادگی همسرش تغییر می کند. داشتن چند همسر در ترکیه غیر قانونی است و ازدواج مذهبی (صیغه ای) در این کشور غیر قانونی می باشد.

سنتی در بین دختران ترکیه رواج دارد و به این گونه است که دختران جوانی که دوست عروس هستند، در مراسم عروسی حاضر می شوند و اسم هایشان را درون کفش عروس خانم می نویسند و در پایان مراسم اگر اسمی از داخل کفش عروس خانم پاک شده بود به معنای آن است که آن دختر به زودی ازدواج خواهد کرد.

اهمیت مذهب در ترکیه

ترکیه کشور مسلمانی است و بسیاری از سنت‌های اسلامی با جامعه در هم آمیخته شده است. مهم‌ترین نکته این است که پوشش و رفتار ساده، نشانه احترام محسوب می‌شود. خارج از تفرجگاه‌های گردشگری در صورتی که زنان لباس نامناسب داشته باشند، با واکنش‌های ناخوشایندی از طرف مردم ترکیه روبه‌رو خواهند شد؛ پس بهتر است لباس‌ها، شانه و بازوی آن‌ها را بپوشاند و لباس بلند بر تن کنند. مردها نیز باید لباس پوشیده داشته باشند.

هنگام بازدید از مساجد، قانون لباس پوشیدن حکم می‌کند که زن‌ها سر، شانه، بازو و پای خود را بپوشانند. در هر صورت شلوار کوتاه گزینه مناسبی برای مرد و زن به حساب نمی‌آید. در طول ماه رمضان، مسلمانان روزه می‌گیرند و باید مراقب رفتار خود باشید.

اگر پس از مطالعه این مطلب علاقمند به خرید خانه در ترکیه شده باشید می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله خرید خانه در ترکیه مراجعه نمایید.

Comments

Popular posts from this blog

روش های اخذ اقامت ترکیه

اجاره خانه در ترکیه

خرید خانه ارزان در ترکیه