اجاره خانه در ترکیه

 

کشور ترکیه به عنوان یکی از کشورهای توریستی پرطرفدار هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران از سراسر دنیا می باشد. ترکیه به دلیل جاذبه های گردشگری ، هزینه های پایین زندگی نسبت به سایر کشورهای اروپایی، نزدیک بودن از لحاظ جغرافیایی به ایران و عدم نیاز به اخذ ویزا برای ایرانیان تبدیل به مقصدی ایده آل برای گردشگران و مهاجران ایرانی شده است. بسیاری از مهاجران ایرانی برای مهاجرت به کشورهای دیگر برای مدت کوتاهی در ترکیه اقامت می کنند. برای همین خانه های زیادی در ترکیه جهت واگذاری برای اجاره وجود دارند. هزینه های اقامت در هتل های ترکیه بالاست بدین منظور بسیاری از افراد برای کاهش هزینه های خود ترجیح می دهند تا برای مدتی که در ترکیه اقامت دارند خانه ای اجاره کنند.

در این مطلب قصد داریم تا شما را با قوانین اجاره خانه در ترکیه، مدارک مورد نیاز برای اجاره خانه در ترکیه ، اخذ اقامت با اجاره خانه در ترکیه آشنا کنیم.



اقامت توریستی ترکیه با اجاره خانه

اقامت توریستی ترکیه با اجاره خانه به مدت یک سال برای شهروندان ایرانی مقدور است اما این اجاره نامه باید به صورت محضری باشد. برای این منظور در هنگام اجاره خانه باید از صاحب ملک اجاره نامه محضری دریافت کنید. پس از اخذ اقامت با این روش می بایست آدرستان را در اداره مهاجرت ترکیه ثبت نمایید. اگر در این مدت آدرس خود را تغییر دادید حتما باید این موضوع را به پلیس و اداره مهاجرت اطلاع دهید تا محل اقامت شما به صورت قانونی ثبت گردد. نکته مهمی که باید در این نوع اقامت بدان توجه کنید این است که پس از پایان اقامت یکساله امکان تمدید آن بدین روش وجود ندارد و باید یک سال از آخرین روزی که در ترکیه اقامت داشته اید گذشته باشد تا بتوانید دوباره برای دریافت اقامت از طریق اجاره ملک اقدام کنید.

توجه داشته باشید که اقامت شما توریستی می باشد و اجازه کار و تحصیل در این نوع اقامت به شما تعلق نمی گیرد و برای کار و تحصیل در این کشور باید حتما نوع اقامت خود را تغییر دهید در غیر اینصورت از سوی دولت ترکیه جریمه خواهید شد.

هزینه های لازم برای اجاره خانه در ترکیه

خانه هایی که در ترکیه به اجاره واگذار می شوند به دو صورت مبله و یا خالی به متقاضی تحویل داده می شوند. برای خانه های مبله اجاره بیشتری دریافت می شود. قیمت اجاره خانه در ترکیه به شهر، منطقه ، ابعاد، فاصله از مرکز شهر، نوساز بودن و... بستگی دارد. اجاره خانه در شهر استانبول از حدود 1000 لیر شروع می شود. به عنوان مثال یه واحد تک خوابه در یک مجتمع نوساز با تمامی امکانات را به قیمتی در حدود 1000 تا 1100 لیر می توانید اجاره نمایید.

ترکیه به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم می شود که قسمت اروپایی محبوبیت بیشتری در بین گردشگران دارد. بخش اروپایی ترکیه به دلیل دارا بودن مراکز خرید بزرگ، پارک های آبی و امکانات تفریحی فراوان طرفدار بیشتری دارد بنابراین قیمت اجاره خانه نیز بیشتر خواهد بود. بخش آسیایی ترکیه از لحاظ قیمت نسبتا مناسبتر از قسمت اروپایی است و به دلیل نزدیکی فرهنگ مردم این قسمت از شهر با ایرانیان انتخاب بسیاری از ایرانیان برای سکونت می باشد.



چگونگی رهن یا اجاره خانه در ترکیه

در کشور ترکیه امکان رهن خانه وجود ندارد. شما یک خانه را یا به طور کامل خریداری می نمایید و یا به صورت ماهیانه اجاره می کنید. اجاره خانه ممکن است به صورت چند روز، چند ماه و یا یکساله باشد. هر چقدر مدت اجاره خانه کوتاه تر باشد میزان اجاره بالاتر است. برخلاف ایران برای اجاره خانه در ترکیه از شما پول پیش دریافت نمی شود و به جای آن مبلغی برابر با یک ماه و در صورت مبله بودن دو ماه به عنوان ودیعه یا دپوزیت از شما دریافت می شود. این مبلغ در هنگام بستن قرار داد اجاره از شما دریافت می شود و در هنگام تخلیه خانه اگر خسارتی به منزل وارد نشده باشد این مبلغ به شما بازگردانده می شود.

چگونه می توان در ترکیه خانه ای اجاره کرد

در ترکیه به دو صورت می توانید نسبت به اجاره خانه اقدام کنید:

1-از طریق آژانس های املاک: اجاره منزل از طریق این آژانس ها محدودیت دارد چون این آژانس های املاک فقط در محدوده ی خاصی فعالیت میکنند به همین دلیل برای پیدا کردن خانه مناسب شاید مجبور شوید به چندین آژانس املاک مراجعه کنید تا خانه ای مناسب پیدا کنید. براساس قوانین ترکیه کمیسیون آژانس املاک 12 درصد از مجموع کرایه منزل است که با تواجه به توافق بین مستاجر و مالک باید به آژانس املاک پرداخت شود.

2- اجاره خانه بدون واسطه از صاحب خانه: بسیاری از مالکان به دلیل هزینه های بالای آژانس املاک خودشان اقدام به اجاره دادن خانه شان می کنند. برای این منظور معمولا از طریق آگهی های اینترنتی در وب سایت ها یا اپلیکیشن های موجود در ترکیه و یا روزنامه های محلی اقدام می کنند که برای استفاده از آن ها باید آشنایی کافی با زبان ترکی داشته باشید.

شرایطی که در هنگام اجاره خانه باید در نظر بگیرید

شرایط اجاره خانه در ترکیه ممکن است با ایران تفاوت هایی داشته باشد که اطلاع داشتن از آنها خالی از لطف نیست.

·         مبلغ اجاره خانه با توجه به تاریخ معین شده در قرارداد پرداخت خواهد شد.

·         امکان اجاره موقت روزانه، هفتگی و ماهانه سوئیت در ترکیه فراهم است.به عنوان مثال هزینه اجاره روزانه سوئیت در تاکسیم حدودا شبی 100 تا 150 لیر می باشد. این مبلغ بسته به مدت زمان اجاره شما می تواند متغیر باشد.

·         افزایش مبلغ اجاره تا 10 درصد اجاره قانونی است.

·         اگر صاحب خانه و یا مستاجر قصد تخلیه منزل قبل از موعد را داشته باشند باید 2 ماه زودتر به طرف مقابل اعلام کنند. اگر این تخلیه زودتر از موعد از جانب مستاجر باشد مبلغ ودیعه بازگردانده نمی شود. مالک خانه بدون دلیل موجه نمی تواند درخواست تخلیه خانه را داشته باشد.

هزینه های آب و برق و گاز در ترکیه

پس از ثبت اجاره نامه در آژانس املاک نیاز است تا به همراه برگه اجاره نامه به نزدیکترین شعبه هر یک از اداره های آب و برق و گاز مراجعه نمایید. در هر اداره نیاز است تا مبلغ حداقل 300 لیر را به عنوان ودیعه به حساب این ادارات واریز نمایید با این اینکار آب و وبرق و گاز به نام شما تغییر می یابد تا اجازه استفاده از آن ها را داشته باشید.

چه مدارکی برای اخذ اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه نیاز است؟

§         قرارداد اجاره خانه به مدت حداقل ۸ ماه به نام شخصی که قصد اخذ اقامت دارد.

§         تایید اجاره نامه توسط دفترخانه.

§         پاسپورت و کپی پاسپورت.

§         عکس( ۴ قطعه )مخصوص کارت اقامت.

§         دریافت شماره مالیاتی.

§         بیمه سلامتی یکساله.

§         فیش واریز اداره مهاجرت و اداره پست.

پس از آشنایی با شرایط کلی اجاره خانه در ترکیه نرخ اجاره مسکن در شهرهای مهم ترکیه را با یکدیگر بررسی می کنیم. توجه داشته باشد که قیمت های ذکر شده ممکن است تغییراتی داشته باشند.

نرخ اجاره مسکن در ازمیر

قیمت اجاره خانه در ازمیر ترکیه با توجه به شرایط ملک متفاوت است. در منطقه برنوا به عنوان مثال آپارتمان تکخواب نوساز حدودا مابین 1200 لیر تا 1500 لیر می باشد که در صورت مبله بودن خانه حدودا 1600 لیر می باشد. خانه ای با همین شرایط ولی سه یا چهار خوابه به قیمتی در حدود 2200 لیر به اجاره داده می شود که در صورت مبله بودن 2600 لیر می باشد. هزینه شارژ ماهانه نیز حدود 300 لیر است که به مبلغ اجاره اضافه می شود. در آلسانجاک خانه تکخواب نوساز بدون وسیله به قیمت 1300 لیر و دوخوابه به 1800 لیر و سه خوابه به 2300 لیر به اجاره داده می شود. محله های کوناک هم تفاوت چندانی با آسانجاک ندارند و با قیمت مناسب می توانید ملک مورد نظر را اجاره کنید.

نرخ اجاره مسکن در استانبول

اسانبول از دو بخش اروپای و آسیایی تشکیل شده و این مساله باعث تفاوت قیمت نرخ اجاره در مناطق مختلف می شود.

در محله نیشانتاشی استانبول به عنوان مثال یک واحد یک خوابه با لوازم کامل و لوکس دارای پارکینگ به قیمتی حدود 3700 لیر به اجاره داده می شود. این قیمت برای واحد دو خوابه در همان منطقه و همان امکانات حدود 4400 لیر اجاره گرفته می شود.

در محله شیشلی استانبول در منطقه عثمان بی یک واحد یک خوابه با لوازم شیک همراه با هزینه های آب برق گاز اینترنت و شارژ، ماهانه حدود ۲۸۰۰ لیر اجاره دریافت می شود.در نزدیکی شیشلی جامی واحد دو خوابه با امکانات نزدیک مترو حدود 3200 لیر اجاره داده میشود.

در منطقه فلوریا در بهترین مجتمع منطقه با تمام امکانات واحد سه خوابه حدود ۶۲۰۰ لیر ماهیانه دریافت می شود. اجاره در ناحیه نزدیک به ساحل با منظره بی نظیر دریا واحد ۴ خوابه تمیز با بالکن بزرگ حدود ۶۵۰۰ لیر می باشد .

 

 

Comments

Popular posts from this blog

روش های اخذ اقامت ترکیه

خرید خانه ارزان در ترکیه