آشنایی با کشور ترکیه

 ترکیه جزو ده مقصد پربازدید در دنیا رتبه بندی شده است و سالانه بالغ بر ۳۸ تا ۴۲ میلیون گردشگر از این کشور دیدن می‌کنند. کشور ترکیه معمولا به عنوان پلی که شرق و غرب را به یکدیگر متصل می‌کند، شناخته شده و در واقع شهر استانبول در کشور ترکیه، تنها شهری در دنیا است که در هر دو قاره‌ی اروپا و آسیا واقع شده است. ترکیه دارای طبیعت منحصر به فردی بوده که بدین جهت بسیاری از علاقمندان به طبیعت گردی را به خود جذب می‌کند. ترکیه درواقع با چهار دریا در ارتباط است: دریای مدیترانه در جنوبMediterranean Sea ، دریای سیاه در شمالBlack Sea، دریای مارمارا یا مرمره در  شمال غرب Marmara Sea  و دریای اژه Aegean Sea در غرب. به راحتی می‌توان تصور کرد که با وجود چهار دریای متفاوت، تعطللات تابستانی در سواحل ترکیه بسیار پر جنب و جوش خواهد بود. علاوه بر سواحل گرم، کشور ترکیه دارای بسیاری از اماکن تفریحی در فصل زمستان نیز می‌باشد و بنابراین می‌توان گفت که گردشگران در چهار فصل سال می‌توانند از ترکیه دیدن کنند.

ترکیه از لحاظ  تاریخی دارای قدمت دیرینه‌ای بوده و بنابراین دارای خرابه‌های باستانی، روستاهای تاریخی و اماکن تاریخی بسیاری مانند قلعه‌ی وان، می‌باشد. با این وجود، ترکیه به عنوان نمونه‌ی واضحی از تقابل‌ فرهنگ‌های شرق و غرب و همچنین سنتی و مدرن در نظر گرفته می‌شود. ترکیه عضو ناتو می‌باشد و طی ده سال گذشته به عنوان نماینده‌ی افتخاری در اتحادیه‌ی اروپا نیز شرکت می‌کند. علاوه بر این، طبق تغییرات اساسی در اقتصاد و امور بازرگانی کشور ترکیه، امروزه این کشور به عنوان کشوری کاملا پیشرفته در نظر گرفته شده و جنبه‌های زندگی مدرن در سرتاسر کشور ترکیه به چشم می‌خورد. با این وجود ترک‌ها هم‌چنان به سنن و فرهنگ ترکی پابند بوده و در زندگی روزمره‌ی آنان علاوه بر نشانه‌های زندگی مدرن، انواع سنت‌ها و عرف‌های مرسوم ترکی نیز قابل مشاهده است.



زبان مردم ترکیه

زبان رسمی این کشور ترکی، و یکی از قدیمی ترین زبانهای دنیا است. این زبان بی شباهت با ترکی آذری هم نیست و تفاوت نامحسوسی دارد. ناگفته نماند تعدادی از مردم این کشور علاوه بر زبان ترکی با زبان های کردی که بیشتر در شرق و جنوب شرق سکونت دارند صحبت می کنند. رایج ترین زبان ترکی در ترکیه، ترکی استانبولی میباشد. همچنان میتوان اضافه کرد با رونق یافتن صنعت گردشگری در ترکیه زبان انگلیسی به صورت گسترده تری رشد پیدا کرده است.

نکته جالب اینکه مردمان این سرزمین فقط کافیست متوجه علاقه ی مهاجران به آموزش زبان شوند، چون در این صورت آنقدر با آن غریبه گرم می گیرند تا مهاجر ناخودآگاه زبان ترکی را بیاموزد. این صفت علاقه به هم صحبتی را در هیچ جای اروپا نمی توان یافت. همین یک امتیاز فرهنگی ترکها می تواند گردشگری یا اقامت در کشور ترکیه برای میهمانان دلپذیر و خاطره انگیز کند.

فرهنگ و هنر در ترکیه

فرهنگهای بسیار متنوعی در  کشور ترکیه وجود دارد.این تنوع زیاد به دلیل مهاجرتهای زیادی بوده که در تاریخ این کشور انجام شده است.در این کشور تلاشهایی برای شبیه شدن به فرهنگ غربی و مدرن دیده میشود درحالیکه فرهنگ سنتی و مذهبی نیز در این میان وجود دارد و خودنمایی میکند.این تنوع در موسیقی و هنر ترکیه نیز نمود پیدا کرده بطوریکه برای مثال موسیقی این کشور نیز ترکیبی از موسیقی سنتی ترکی، ایرانی، پاپ وآمریکایی، عربی و غیره است.به دلیل همین مهاجرتهایی که به این کشور انجام شده تنوع موسیقی هم از نظر ژانر موسیقی و هم ادوات موسیقی بسیار زیاد است.

نژاد و ملیت مردم کشور ترکیه

مردم کشور ترکیه دارای چند نژاد هستند. تقریبا چیزی حدود ۷۰ درصد مردم این کشور را ترک ها و ۱۸ درصد دیگر را کردها تشکیل می دهند. بقیه جمعیت این کشور نیز از نژادهای مختلف ارمنی، یونانی، یهودی و گرجی هستند. همانطور که می دانید این کشور در میان دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد و به همین دلیل از گذشته تا به امروز مورد حملاتی ملیتی و قومی قرار گرفته است. به همین خاطر شاهد ملیت ها و نژادهای مختلف در این کشور هستیم. جمعیت عظیمی از کردهای این کشور در قسمت های شرقی و جنوب شرقی قرار دارند. اما جمعیت زیادی از ارامنه ساکن اطراف استانبول هستند. گرجی ها در سواحل دریای سیاه و یونانی ها نیز در استانبول هستند.



اقتصاد و سیاست های کشور ترکیه

از سال 2016 جمعیت ترکیه به 79 میلیون نفر رسیده و همچنان این مقدار حفظ شده و رو به رشد می باشد. ترکیه با تولید ناخالص داخلی 721 میلیارد دلاری، هجدهمین قدرت اقتصادی دنیا بشمار می رود. پایه های اصلی اقتصاد ترکیه شامل تولید منسوجات، کشاورزی، خودرو و لوازم برقی می باشند.

کشور ترکیه طی سال های گذشته به اقتصاد با ثبات همراه با عملکرد درخشانی رسیده است. ثبات اقتصادی این کشور به افزایش صادرات آن کمک زیادی کرده است. اشتغال و قدرت خرید مردم به مقدار قابل توجهی طی سال های گذشته رشد داشته و میزان فقر بین سال های 2002 تا 2012 به نصف کاهش یافته است. البته بد نیست بدانید که به دلایل سیاسی اقتصاد این کشور اخیرا دچار رشد ضعیف شده و این مسئله منجر به کاهش ارز پول ملی ترکیه گشته است.

این کشور دارای سیستم حکومتی دموکراسی پارلمانی می باشد و در حال حاضر توسط حذب "عدالت و توسعه" تحت ریاست رجب طیب اردوغان اداره می شود. بد نیست اشاره کنیم که کشور ترکیه عضو شورای اروپا، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه OECD و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا همان ناتو نیز می باشد.

اگر با مطالعه این مطلب علاقمند به خرید خانه در ترکیه شده اید می توانید مقاله "خرید خانه در ترکیه" را نیز مطالعه بفرمایید.

Comments

Popular posts from this blog

روش های اخذ اقامت ترکیه

اجاره خانه در ترکیه

خرید خانه ارزان در ترکیه